مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی پخش، از ۱۱۱ جایگاه سیانجی در حال احداث توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ باب جایگاه سیانجی در کشور فعال است و روزانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور توزیع میشود.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمدحسین باقری با اشاره به این که از ابتدای دولت سیزدهم، ۳۶ تجهیز سیاناجی در کشور راهاندازی شده است، گفت: هماکنون به طور میانگین روزانه معادل ۲۲.۳ میلیون مترمکب سیانجی به خودروهای گازسوز عرضه میشود که باعث جایگزینی همین میزان بنزین در کشور شده و کمک موثری در بحث تراز مصرف سوخت در کشور است.
وی همچنین به بحث تبدیل رایگان خودروهای عمومی اشاره کرد و افزود: تبدیل رایگان خودروهای عمومی، براساس مصوبه شورای اقتصاد از تیرماه ۹۹، اجرایی شده است که توسط ۷ پیمانکار در کشور و ۴۰۰ کارگاه فعال، در سراسر کشور انجام میشود. تاکنون حدود ۲۶۰ هزار خودرو در قالب این طرح به دوگانهسوز تبدیل شده و ثبت نام متقاضیان برای تبدیل همچنان ادامه دارد و مالکان خودروهای عمومی مثل وانتها، مسافربرهای شخصی (اسنپ، تپسی و آژانسهای ساماندهی شده بر اساس لیست وزارت کشور) میتوانند به سامانه معرفی شده برای تبدیل مراجعه کرده و ثبتنام کنند. صف تبدیل این خودروها بسته به نوع مخازن، یک هفته تا ۱۴ روز است و هر پیمانکار حدود ۶۰۰ الی هزار خودرو در صف دارد.
آمادگی برای تبدیل ۹۳۰ هزار خودرو تا سال۱۴۰۵
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به این که کشور مصر نیز برای اجرای طرحی مشابه، تبدیل سالانه ۵۰ هزار خودرو را هدفگذاری کرده است، گفت: تبدیل ۲۶۰ هزار خودروی عمومی در قالب این طرح عدد بزرگی است که البته در صورت استقبال متقاضیان ظرفیت تبدیل سالانه تا ۴۰۰ هزار خودرو نیز وجود دارد. براساس مصوبه دولت آمادگی تبدیل تا ۹۳۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۵ را داریم و امیدواریم که به زودی مجوز تبدیل خودروهای شخصی با اصلاح مصوبه نیز صادر شود.
باقری تاکید کرد: هزینه تبدیل خودروهای شخصی به گازسوز در بازار بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است که اگر به صورت رایگان انجام شود، جامعه آماری افزایش مییابد و آمار مصرف و تبدیل بالا میرود. از لحاظ مدل خودروها نیز هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و اکثر خودروهایی که مجازند تردد کنند، میتوانند در قالب این طرح به گازسوز تبدیل شوند.
فعالیت ۲ هزار و ۵۳۴ جایگاه سیانجی در کشور
وی در تشریح روند رشد مصرف سوخت سیانجی از سال ۸۲ تاکنون گفت: با شروع به احداث جایگاههای سیانجی و توسعه این صنعت، میزان مصرف سیانجی در سال ۸۳، ۴۰۰ هزار مترمکعب در روز بود که این روند افزایشی ادامه پیدا کرده است و تا امروز به ۲۳.۳ میلیون مترمکعب در روز رسیدهایم که البته این روند افزایش تا سال ۹۳ که حمایتهای دولتی، تخفیفات و تجهیزات رایگان بود، با شیب خوبی رشد پیدا کرد و از آن مقطع به بعد به ۱۹ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم و بعد از آن، بر اساس میزان مصرف جایگاههای بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت موجود رشد پیدا کردیم.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: هم اکنون با حدود ۲ هزار و ۵۳۴ تجهیز سیانجی در کشور، زمینه مصرف روزانه معادل ۳۵ میلیون مترمکعب سیانجی وجود دارد که حدود ۱۲ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان مصرف فعلی در کشور است.
باقری اجرای طرحهای تشویقی، حمایتهای دولتی با کارمزد ویژه در جهت ترغیب بخش خصوصی را از جمله نیازمندیهای توسعه این صنعت خواند و گفت: در آبان ۹۸ که تغییرات قیمتی رخ داد، رشد خیلی خوبی در مصرف سیانجی داشتیم و به یکباره مصرف از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۲۵ میلیون مترمکعب رسید که عدد بسیار قابل توجهی بود. بعد از آن با اپیدمی کرونا، در فروردین ماه به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیدیم که با بازگشت به شرایط عادی، هماکنون مصرف نیز به شرایط عادی بازگشته و مشتریهای ثابت ما، سیانجی روزانه خود را مصرف میکنند که البته حفظ این میزان مصرف، با قیمتهای کنونی حاملهای انرژی کار سختی است و مردم انتخاب میکنند که چه سوختی را در سبد خانوار خود بگذارند.
آمادگی برای تعویض مخازن فرسوده سیانجی
وی همچنین از آمادگی این مدیریت برای اجرای طرح تعویض مخازن فرسوده سیانجی خبر داد و گفت: پیگیر اجرای طرحی هستیم که مخازن خودروهای تاکسی که عمر آنها به پایان رسیده است و یا از نظر مراکز معاینه فنی، مخزن این خودرو مردود اعلام شده باشد، تعویض شود. عمر مخازن ۱۵ سال است که برخی هم به دلایل فنی مردود اعلام میشوند. براساس لیست وزارت کشور این خودروها نیز تبدیل خواهند شد. وقتی بخواهیم مخزنی را تعویض کنیم، شماره سریال مخازن و شیب مخزن در سامانه ثبت میشود. بیش از 340 کارگاه مجاز تبدیل خودرو وجود دارد که جواز کسب و کارشان را از طریق وزارت صمت و اتحادیه سوختهای جایگزین دریافت میکنند.
بازرسی و نظارت چندلایهای جایگاههای سیانجی
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره نظارت بر ایمنی تجهیزات جایگاههای سیانجی گفت: از سال ۹۵ استاندارد اجباری بازرسی ادواری جایگاهها تدوین شده و به صورت اجباری سالیانه در حال اجراست، یعنی علاوه بر این که نظارتهای شرکت ملی پخش به عنوان بازوی حاکمیتی برای اجرای نظارتهای عالیه بر تمامی جایگاهها انجام میشود، سازمان ملی استاندارد نیز، بازرسی ادواری سالانه جایگاهها را برعهده دارد و هماهنگی خوبی بین شرکت پخش و سازمان استاندارد وجود دارد و در طی این ۵ سال، تقریبا بازرسی ادواری تمامی جایگاهها انجام شده است و جاهایی که نیاز بوده است، طبق چک لیستهای مربوطه ارتقا پیدا کردند و تمام جایگاه ها در حال فعالیت هستند و خوشبختانه تاکنون حادثهای نداشتیم.
لزوم معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی / همکاری بین دستگاهی لازمه اجرای طرح هوشمندسازی
باقری با ضروری خواندن انجام معاینه فنی تجهیزات خودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی گفت: طرح هوشمندسازی جایگاههای سیانجی هم اکنون به صورت پایلوت در چند جایگاه کشور در حال اجراست که در صورت تایید سازمانهای مرتبط، اجرایی خواهد شد، اما تامین ایمنی خودروهای دوگانهسوز نیازمند معاینه فنی تجهیزات این خودروها در مراکز معاینه فنی است لذا انتظار داریم ثبت نام خودروهای دوگانهسوز در مراکز معاینه فنی نیز انجام شود و با بررسی تجهیزات سیانجی، معاینه فنی سیانجی نیز برای این خودروها صادر شود. لازمه هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی نیز ، همکاری بین دستگاهی با وجود سامانههای متعدد است و توقف و کندی این طرح به دلیل ضرورت هماهنگی این سامانهها و اجرای پایلوت آن در چند جایگاه است.
وی درباره تعداد خودروهای دوگانه سوز در کشور گفت: هم اکنون 4 میلیون و ۱۳۰ هزار خودروی رسمی گازسوز در کشور وجود دارد که این عدد درباره خودروهای غیررسمی حدود 500 هزار دستگاه است. همچنین در کشور حدود ۵ شرکت تامینکننده تجهیزات سی ان جی و ۷ شرکت مخزنساز و کیتساز داریم که دارای توانمندی خوبی هستند.